hdfghdfghdfgh

Dieta w chorobie Hashimoto
6 kwietnia 2017
10 najczęstszych błędów w odchudzaniu
6 kwietnia 2017
Pokaż wszystkie

Probiotyki! Ostano dużo o nich słyszmy, ale mało kto wie jak ogromną role odgrywa nasza flora jelitowa. Jak się okazuje wszelkie zaburzenia w obrębie składu bakterii znajdujących się w naszym jelicie mogą negatywnie wpływać na nasze zdrowie. Jak zadbać o to aby nasze dobre bakterie czuły się u nas jak najlepiej? Na wstępie wato przybliżyć samą definicje probiotyków. Probiotyki stanowią żywe kultury bakterii, które mogą być dotaczane do naszego organizmu wraz z fermentowaną żywnością lub w postaci suplementów. W świetle coraz większej liczby badań zaburzenia równowagi flory bakteryjnej układu pokarmowego mogą prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia i większego narażenia na występowanie niektórych jednostek chorobowych. Probiotyki pozwalają na utrzymanie równowagi bakteryjnej stąd też ich dobroczynne działanie na organizm ludzki. Oprócz podstawowych funkcji takich jak synteza niektórych witamin z grupy B oraz witaminy K, probiotyki wpływają na niemal każdy obszar funkcjonowania naszego organizmu.

Dlaczego warto zadbać o zachowanie równowagi mikroflory jelitowej? Przede wszystkim uchronimy nasz organizm przed rozwojem zakażeń jelitowych. Kwasy organiczne produkowane przez probiotyczne  szczepy bakterii działają ochronnie na nasz przewód pokarmowy i zapobiegają adhezji patogennych mikroorganizmów. W świetle badań probiotyki pomagają z problemem biegunki wywołanej antybiotykoterapią. Suplementacja probiotyków wykazuje tez korzyści u osób z zespołem jelita drażliwego (IBS- ang. Irritable Bowel Syndrome), gdzie skutecznie pomaga walczyć z problemem nadmiernej produkcji gazów, wzdęć, biegunek czy zaparć.

Faktem jest, że flora bakteryjna osób otyłych różni się od fory osób szczupłych. Tutaj rodzi się pytanie, czy ta różnica w składzie bakterii może okazać się pomocna w walce z epidemią otyłości, która ostatnimi laty dosłownie zalała Polskę. Badania przeprowadzone na grupie 210 otyłych osób wykazały, że stosowanie probiotyków (Lactobacillus Gasperi) pozwoliło na utratę 8,5% brzusznej tkanki tłuszczowej przez okres 12 tygodni. Co ciekawe, po zaprzestaniu suplementacji, badani ponownie przybrali na tkance tłuszczowej. Niestety zagadnienie probiotyków i problemu otyłości wymaga dalszych badań, jednak sam fakty możliwej zależności rodzi nadzieję na rozwój skutecznej metody, zapobiegającej szerzeniu się otyłości.

Dużo mówi się także na temat wpływu probiotyków na stan zdrowia wśród chorych z depresją. Badania przeprowadzone z działem probiotycznych baterii Lactobacillus Helvetius oraz Bifidobacterium longum wykazały zmniejszenie stanów lękowych wśród osób z stwierdzoną klinicznie depresją.

Równie ważnym i co najważniejsze udowodnionym działaniem proiotyków jest poprawa profilu lipidowego. Okazuje się, że niektóre szczepy bakterii pomagają w obniżeniu poziomu cholesterolu LDL, określanego też często jako ten „zły”, tym samym wykazując działanie antycholesterolowe.

Probiotyki wykazują pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu, dlatego bez wątpienia powinny stanowić nieodłączny element zdrowej, zbilansowanej diety. Dobroczynne bakterie możemy wprowadzić do jadłospisu w formie kiszonek, fermentowanych produktów mlecznych, czy tez suplementacji.

Pamiętajmy, że to co jemy może zarówno chronić jak i predysponować do wystąpienia różnych jednostek chorobowych, dlatego pożywienie wybierajmy świadomie i dbajmy o nasze zdrowie!